Cara Enable Online Purchase Bagi Debit Card Maybank Dan CIMB

Sebenarnya aku baru saje dapat info ni dekat Facebook...Setelah aku siasat, memang info ni betul...Bermula tahun 2016, pihak bank akan disable "online purchase" untuk pemegang debit card (khususnya debit card Maybank & CIMB...Bank lain aku tak sure!)...Ini disebabkan kerana berlaku banyak kes penipuan...So kalau korang banyak beli barang online guna debit card (macam aku), korang kenalah baca post ni sampai habis dan bertindak segera...Kalau tak, tahun depan tak dapatlah korang nak beli barang guna debit card lagi!
Menurut sumber di Facebook, pihak bank ade hantar SMS tentang isu ni...Tapi tak semua dapat...Aku sendiri tak dapat...Tapi memang ramai yang dapat dan pihak bank ada buat pengesahan tentang kesahihan SMS tersebut.
Itu antara screenshot yang aku ambil kat Facebook...Ada ramai lagi yang share screenshot masing-masing, tapi cukuplah aku tunjuk seketul dua aje kat sini...Kalau korang masih kurang yakin, better korang Google atau call bank sendiri...Lagi puas hati.

Cara Nak Aktifkan Online Purchase

NOTEBermula 1 Jan 2016, pengaktifan melalui telefon sahaja yang masih valid!


Untuk membolehkan korang boleh terus beli barang secara online guna debit card, korang kena follow tutorial mudah yang aku sediakan kat bawah ni...Cuma kena hantar SMS pada pihak bank saje untuk aktifkan.
- Pengguna Maybank = SMS ONCNP <space> 12 angka nombor IC...Hantar ke 66628
- Pangguna CIMB = SMS OPTIN <space> 4 angka terakhir nombor debit card...Then hantar ke 62666
Make sure korang hanya taip perkataan yang aku bold kan saje k...Untuk 4 angka terakhir nombor debit card tu, korang boleh check kat bahagian depan card korang...Kat situ ada 16 nombor...Korang hanya perlu guna 4 nombor terakhir saje.
Once korang dah hantar SMS, korang akan dapat SMS reply daripada pihak bank.
Selain SMS, korang jugak boleh aktifkan by call sebenarnya...Kat bawah ni nombor-nombor yang perlu korang hubungi untuk aktfikan online purchase.
Maybank = 1300 88 6688
CIMB (Mastercard) = 1 300 880 900 (within Malaysia) or +603 2295 6100 (from overseas)
CIMB (Kwik) = 03-6204 7788 (within Malaysia) or +603 2295 6100 (from Overseas)

Apa Akan Jadi Kalau Tak Aktifkan Sekarang?

Menurut sumber daripada pengomen Facebook yang telah menghubungi pihak bank, kalau korang tak aktifkan sekarang, korang masih boleh aktifkan waktu fail buat bayaran untuk beli barang online nanti... ðŸ˜†
Share on Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment

0 comments:

Post a Comment